Blogopmaak

Renée Snoek aan het woord

16 juni 2023

Renée is HR manager en zij heeft de Leergang gevolgd om zichzelf te ontwikkelen op het persoonlijke vlak en kritisch te leren kijken naar zichzelf.

Renée Snoek heeft de Leergang coachen met paarden in 2022 gevolgd en afgerond. We zijn inmiddels ruim een half jaar verder en wij hebben haar een aantal vragen voorgelegd. Wij zijn benieuwd of de reden waarom ze ooit de Leergang is gaan volgen is vervuld en willen natuurlijk ook weten hoe het nu verder gaat.


Wat was de reden dat je op zoek bent gegaan naar een opleiding om te leren coachen met paarden?

Door de problemen die ik ervaarde met mijn IJslandse hengst, ben ik kritischer naar mijzelf gaan kijken. Door de weg die ik heb bewandeld om weer met hem in verbinding te komen, ben ik mij gaan realiseren dat paarden zoveel meer kunnen betekenen, dan alleen maar het berijden (ik was een ambitieuze ruiter, die graag de sport in wilde, en was eigenlijk alleen daarop gefocust). De spiegel die mijn hengst mij uiteindelijk heeft voorgehouden, vond ik zo bijzonder dat ik daar graag meer over wilde leren, zodat ik ook voor andere mensen hierin iets kan betekenen.


Kun je iets meer vertellen over de weg die je bewandelde met je hengst?

Ik reed gangenwedstrijden*. Ik was ambitieus en wilde graag klasse A gaan starten. Ik kocht deze prachtige hengst met als doel goed te scoren op de gangenwedstrijden. Al gauw kwam ik er achter dat hij niet makkelijk was. Hij was traag en als ik hem aanzette tot meer actie was zijn tegenreactie nog trager worden. Het lukte mij niet om, op de manier zoals ik dat altijd geleerd had, er door heen te komen. Juist niet, de hengst sloot zich af en ik kon hem niet meer bereiken. Eerst twijfelde ik aan mijzelf, ben ik wel goed genoeg voor dit paard? Maar ik ontdekte dat ook de verkoper (een professionele en succesvolle ruiter) niet eerlijk was geweest. De hengst had daar hetzelfde gedrag laten zien. Ik heb geprobeerd de koop ongedaan te maken maar dat mislukte.


Ik heb het hier moeilijk mee gehad, vooral omdat ik merkte dat de hengst ongelukkig was. Ik vond dat ondraaglijk, een paard moet zijn werk met plezier doen. Het werd mij duidelijk dat deze hengst niet zomaar naar een andere ambitieuze ruiter kon die voor de prestatie ging. Dit paard vroeg iets anders en ik besloot dit aan te gaan. Ik begon bij een dierentolk (vond ik megavaag en geloofde ik niet in maar andere alternatieven hadden gefaald) en zij gaf informatie die mij raakte. Ik besefte dat dit niet alleen over mijn hengst ging maar ook over mijzelf. Hoe kwam het dat ik mij, net als mijn hengst terugtrok en afsloot als de ander mij niet erkende en waardeerde om wie ik was? Dit paard kwam niet zomaar op mijn pad. Ik had iets te leren.


*Een gangenwedstrijd is een wedstrijd voor ruiters en IJslandse paarden (of andere gangenpaarden) waarbij een jury beoordeelt hoe goed zij 4 gangen ( stap, draf, galop en tölt) kunnen tonen.


Je hebt gekozen voor de Leergang coachen met paarden. Wat sprak je aan bij deze opleiding waardoor je het besluit hebt genomen om bij de Leergang de opleiding te volgen?

Ik twijfelde tussen twee aanbieders. Wat mij aansprak bij de Leergang coachen met paarden was dat jullie vooral gericht waren op het persoonlijke proces. De andere aanbieder was meer gebaseerd op theorie. Ik ben iemand die graag theorie tot zich neemt en veel denkt/in het hoofd zit, dus de verleiding was groot om voor de theoretische aanbieder te kiezen. Maar juist om mijzelf te kunnen ontwikkelen op het persoonlijke vlak en kritisch te leren kijken naar mijzelf, heeft mij doen besluiten om voor de Leergang te kiezen.


Wat was voor jou een “hoogtepunt” in de opleiding (wat heeft de meeste indruk op je gemaakt)?

Er zijn veel momenten geweest waarbij ik dacht ‘wauw’, wat bijzonder. Gevoelens die bij je naar boven komen, terwijl je niet weet dat die er zijn, waar je jezelf dus niet bewust van bent. Maar mijn individuele sessie vond ik wel het meest bijzonder: we hadden een opstelling waarbij er veel woede naar voren kwam (dat liet het paard zien door met zijn voorbeen te slaan en mij daarbij bijna raakte). Er bleek veel woede aanwezig te zijn in mijn familiesysteem, bij mijn moeder richting haar moeder (mijn oma) en waarschijnlijk heb ik dit onbewust overgenomen/meegekregen als kind. Bijzonder om te ontdekken dat familiesystemen zo aanwezig zijn en ook zo’n invloed kunnen hebben op jou als persoon.


Wat hebben de mensen om jou heen gemerkt van de opleiding die je hebt gevolgd (denk aan familie, vrienden, collega’s)?

Ik ben veel emotioneler geworden en uit mijn gevoelens beter: zo kan ik oprecht boos zijn en houd dit niet meer in. Ook verdriet laat ik gemakkelijker zien, ik durf mij kwetsbaarder op te stellen. Ik hoor ook dat mensen mij opener vinden dan daarvoor. Ik geef beter mijn grenzen aan/kom meer voor mijzelf op.


In de Leergang werk je ook aan je persoonlijke proces en dat levert soms verrassende inzichten op. Zou je willen delen welke inzichten/welk inzicht jij hebt opgedaan en kun je aangeven wat dat inzicht jou heeft opgeleverd?

Ik heb heel veel inzichten gekregen:

  • Ik vond mijzelf eigenlijk nooit goed genoeg. Dit uitte zich o.a. in een enorme bewijsdrang, maar ook faalangst en onzichtbaarheid. Het inzicht dat ik heb gekregen is dat ik dit mijzelf aandoe (waarschijnlijk voorkomend vanuit het familiesysteem, waardoor ik voor mijzelf een patroon heb ontwikkeld). Het inzicht dat ik heb gekregen is dat ik mijzelf daarmee tekort doe: ik heb veel kwaliteiten en mag daar ook trots op zijn en dit laten zien. Zoals ik ben als persoon, is goed genoeg.
  • Ik trek gemakkelijk een muur op ter zelfbescherming als mensen mij raken door dingen die ze zeggen of doen. Hierdoor kom ik wellicht sterk over bij anderen, ik laat mij niet uit het veld slaan en ‘ga gewoon weer door’. Maar ik heb daar zelf wel last van: ik betrek het vaak weer op mijzelf. Door juist wel op dat moment emoties te laten zien, doet dit ook iets met de ander en ontstaat er een openheid waardoor zaken besproken kunnen worden. Hierdoor ontstaat verbinding met de ander.
  • Gedurende de leergang is mijn vader overleden. De relatie tussen mij en mijn vader was niet heel warm door omstandigheden (vroeger was mijn vader weinig thuis, omdat hij een drukke baan had en mijn ouders zijn op latere leeftijd uit elkaar gegaan). In sessies met het paard blijkt inderdaad dat de verbinding tussen ons zoek is/was. Ik heb het hier wel moeilijk mee gehad, had ook best veel ‘verwijten’ naar mijn vader toe. Door de leergang en mijn persoonlijke proces, heb ik wel inzicht gekregen dat ik daar zelf uiteraard ook een aandeel in heb en dat hij ook vanuit zijn familiesysteem wellicht niet in staat was om dat wat ik gemist heb, aan mij te kunnen geven als kind. Hierdoor ben ik wel beter in staat om niet verwijtend meer te oordelen over de dingen zoals hij ze gedaan heeft.
  • Ik voel mij altijd overal verantwoordelijk voor: ik zorg graag dat iedereen het goed heeft en probeer mensen altijd te helpen. Het inzicht dat ik heb gekregen is dat je ook goed voor jezelf moet zorgen en dat ik niet de last van anderen op mijn schouders moet nemen: laat de verantwoordelijkheid daar waar het hoort.


Dat wat je geleerd hebt in de Leergang, heb je daar eigenlijk iets aan  in je rol van HR manager? En zoja, kun je aangeven wat het je in deze rol heeft opgeleverd?

Ja, uiteraard! Door de leergang krijg je inzichten in jezelf en hierdoor kan je jezelf als persoon ontwikkelen. Ik durf mij kwetsbaarder op te stellen, waardoor er meer verbinding ontstaat in de relatie met medewerkers en leidinggevenden. Ik ben beter in staat om verantwoordelijkheden daar te laten, waar ze horen (bijvoorbeeld niet in de valkuil te stappen om taken en verantwoordelijkheden die bij de leidinggevenden horen op mij te nemen). Ik durf beter om hulp te vragen als ik iets niet weet, en ook een standpunt in te nemen/mijn mening te laten horen (meer zichtbaar zijn).


Je hebt in 2022 de Leergang afgerond. Waar sta je nu als het gaat om coachen met paarden? Wat zijn je plannen en wat heb je in gang gezet?

Ik wil mij gaan richten op kinderen en jongeren, omdat ik denk dat daar veel behoefte ligt en paarden een mooie bijdrage kunnen leveren aan hun ontwikkelproces. Ik heb mij als vrijwilliger aangemeld bij een organisatie die vanuit de gemeente jongeren gratis coaching aanbieden, om meer ervaring op te doen en wellicht ook mijn IJslandse paarden daarbij te kunnen inzetten. Ik volg nu nog een aantal trainingen op het gebied van kinderen en jongeren om meer inzicht te krijgen in deze doelgroep en ook ga ik pedagogiek studeren om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van kinderen/jongeren. Het idee is om naast mijn werk, een eigen bedrijf op te richten om dit aan huis, met mijn IJslandse paarden te kunnen aanbieden.


Is er een vraag die we niet hebben gesteld maar waar je graag nog iets over wil zeggen?

Misschien “Hoe heb je de begeleiding vanuit Yvonne en Christel als cursusleiders ervaren? Het kan best spannend zijn voor deelnemers om hun persoonlijke proces aan te gaan. Door de kleine setting en de wijze waarop jullie de cursus hebben vormgegeven en ook kritisch kijken of er binnen de groep deelnemers voldoende vertrouwen/veiligheid is, heb ik als heel prettig ervaren. Er is een hechte groep ontstaan en ook nu de cursus is gestopt, weten we elkaar te vinden en hebben we nog regelmatig contact.

door duda-wsm 1 december 2023
"Voor de leergang zat ik voortdurend in mijn hoofd en piekerde ik veel. Ik vaar nu veel meer op mijn eigen kompas, waardoor ik meer innerlijke rust ervaar."
7 november 2022
Ik wil de cliënten van mijn dagbesteding beter begeleiden met de paarden, de paarden meer lezen en zodoende hen helpen.
7 november 2022
Een paard is een bijzonder dier met zoveel meer dan alleen een rijdier. De uitdaging zit in het willen zien en het paard durven laten doen waar het goed in is…aanvoelen wat iemand nodig heeft. Wat er dan kan ontstaan is met geen pen te beschrijven, zo magisch
22 augustus 2022
"Ik wilde mezelf als instructrice verrijken, graag met mijn eigen paarden gaan coachen om (ook) vanuit thuis te werken en meer de diepgang op te zoeken"
22 augustus 2022
“We zijn niet gefocust op het proces, op hoe het leven zich in het hier en nu voltrekt maar we zijn gefocust op het eindresultaat. En terwijl het leven doorstroomt stellen we het doel nooit bij.”
Share by: